نکات مهم در مورد نگهداری جوجه یک روزه

نکات مهم در مورد نگهداری جوجه یک روزه
تمیزی در نگهداری جوجه های یک روزه بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که مولد آنها را به طور مرتب تمیز کنید و بستر را مرتباً تعویض کنید تا از تجمع باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا مضر جلوگیری شود

1. داشتن جوجه سالم است

برای این منظور باید جوجه را از مراکزی مطمئن تهیه کنیم. جوجه های هم سن را با هم نگهداری کنید حتی المقدور فاصله آنها بیش از یک هفته نباشد.

2. آماده سازی بستر

قبل از ورود جوجه، لانه باید کاملا تمیز و ضدعفونی گردد.کف بستر بهتر است سیمانی باشد و روی آن از پوشال یا کاه پوشیده شود به ضخامت 5 سانتی متر. به ازای هر 15 تا 20جوجه یک متر فضا لازم است. تمیزی در نگهداری جوجه های یک روزه بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که مولد آنها را به طور مرتب تمیز کنید و بستر را مرتباً تعویض کنید تا از تجمع باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا مضر جلوگیری شود.

3. محیطی گرم و بدون وزش باد فراهم کنید

جوجه ها به خصوص در هفته های اول زندگی خود باید در محیطی گرم و عاری از وزش هوای سرد نگهداری شوند. برای تامین گرما می توان از لامپ پرورش دهنده ( مادر مصنوعی ) یا بخاری برقی استفاده کرد و با بزرگتر شدن جوجه ها باید به تدریج دما را کاهش داد. حداقل 24 ساعت قبل از ورود جوجه سالن را گرم نمایید .درجه حرارت مناسب سالن برای ورود جوجه حدود 32-34 درجه سانتیگراد می باشد. در روز اول ورود جوجه درجه حرارت سالن در تابستان 32درجه و در زمستان 34 درجه باشد. ترتیبی دهید که همیشه هوای تازه به سالن وارد و هوای آلوده به خارج منتقل شود.

4. آب و غذای تمیز آماده کنید

جوجه ها باید همیشه به آب و غذای تمیز دسترسی داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که دان سوپراستارتر را به آنها بدهید که سرشار از پروتئین و مواد مغذی ضروری است. چند ساعت قبل از ورود جوجه ، آبخوریها را با آب پرنماییدو درجه حرارت مناسب آب برای جوجه بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد. توصیه میکنیم تا 7روز اول از خوراک دان پیش سوپر استارتر  که کاملا نرم باشد در اختیار جوجه قرار دهید. ضمنا میتوانید مقدار کمی آرد ذرت روی دان بپاشید(از الک کردن خودداری نمایید). توصیه میکنیم تا 7روز اول از خوراک دان پیش سوپر استارتر  که کاملا نرم باشد در اختیار جوجه قرار دهید. ضمنا میتوانید مقدار کمی آرد ذرت روی دان بپاشید(از الک کردن خودداری نمایید). در روزهای اول مخصوصا شبها مرتبا با ایجاد صدای ملایم جوجه ها را وادار به خوردن آب و دان نمایید. سعی کنید از جمع شدن و کپه شدنجوجه ها جلوگیری نمایید. تاکید میکنیم شبها مراقبت بیشتری از جوجه ها بنمایید.

5. جوجه ریزی

بلافاصله پس از رسیدن  ،کارتن جوجه را به تعداد موردنظر در سالن قرار دهید. از قرار دادن کارتن کنار منبع حرارتی مانند بخاری خودداری نمایید. حررات داخل کارتن حدود 32 درجه کافی است. هرچه سریعتر درب کارتن ها را بردارید و جوجه ها را تخلیه نمایید. پس از ورود جوجه ها حدود 2 تا 3 ساعت صبر نمایید تا جوجه ها آب را پیدا نموده و آب بنوشند تا جبران آب ازدست رفته بدن را بنمایند، سپس دان را در اختیار جوجه ها قرار دهید.

6. مراقب سلامتی جوجه ها باشید

مراقب رفتار و ظاهر جوجه ها باشید. در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری، مانند بی حالی یا تغییر رنگ مدفوع ، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید و یا در صورت مشاهده جوجه مرده آنرا از محیط خارج کنید.

7. به آرامی با آنها رفتار کنید

جوجه ها موجودات ظریفی هستند و جلوگیری از آسیب رساندن به آنها ضروری است. هنگام برداشتن آنها از فشار دادن بیش از حد آنها خودداری کنید.

8. فضای کافی را فراهم کنید

همانطور که جوجه ها رشد می کنند، مطمئن شوید که فضای کافی برای حرکت و کشش بال ها در اختیار آنها قرار می گیرد. ازدحام بیش از حد می تواند منجر به استرس و گسترش بیماری شود.

مطلب مفید بود؟
6
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی
بارگذاری مجدد تصویربارگذاری مجدد تصویر